خلجان + پلاس

خلجان پلاس دریچه ای است برای بازتاب فعالیت های علمی ، فرهنگی ، سیاسی ، ورزشی ، طبیعت گردی و مفاخر خلجان

خلجان پلاس دریچه ای است برای بازتاب فعالیت های علمی ، فرهنگی ، سیاسی ، ورزشی ، طبیعت گردی و مفاخر خلجان

خلجان شالی

يكشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۴۷ ب.ظ

از معروف ترین صنایع دستی خلجان ، می توان به شال پشمی اشاره کرد که در قدیم الایام از محبوبیت و کیفیت ممتازی برخوردار بود. از همین رو کارخانه های ریسندگی پشم گوسفند رونق داشته و همچنان نیز به فعالیت خود ادامه میدهند. و از استان های کردستان ، آذربایجان غربی و استان های همجوار پشم های مرغوب وارد این کارخانه ها  شده و برای عرضه به بازرا مهیا می شود.

جهت مشاهده کامل روی ادامه مطلب کلیک کنید

بنا به روایت های سینه به سینه ، زمان ورود روس ها به منطقه آذربایجان ، ارتش روس برای سربازان خود جهت مقابله با سرمای زمستان  از شال های پشمی تولیدی در خلجان استفاده می کرد. و خود سربازان روسی نیز وارد منطقه خلجان شده بودند.

در چاپ اول و دوم کتاب (شهر من تبریز) تالیف استاد بهروز خاماچی از لفظ " خلجان شالی" و "لیوان شالی" استفاده نموده واشاره نمودند که از پشم خالص در بافت آن استفاده می کردند که همه جا مشتریان فراوانی داشت.

نام های خانوادگی در این منطقه همچون شالچی، شالباف ، شالچیان ، شالچی زاده ، شالچی مجد ، شالچی زاد و...تائیدی بر این ادعا است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی